Yleisurheilun nuoret lupaukset testaavat rahkeitaan e-urheilussa: ”vastapainoa fyysiselle urheilulle, tähtäimessä turnauksessa kisaaminen”

E-sport tiimi pelaamassa GamePit Pro:lla

Kuvassa edestäpäin katsoen Juuso Peltola, Arttu Peltola, Tommi Mäkinen ja Santeri Ropponen.

SC Software on päässyt sponsoroimaan juuri perustetun e-urheilujoukkueen ensimmäistä treenileiriä. Vielä nimeämätön tiimi koostuu kaveriporukasta, johon kuuluvat Jesse Väyrynen, 20, Arttu Peltola, 18, Santeri Ropponen, 20, Tommi Mäkinen, 21 ja Juuso Peltola, 20.

Vaikka e-urheilu on poppoolle uusi laji, on sillä jo paljon kokemusta yleisurheilun puolelta. Helsingin Kisa-Veikoissa kilpaileva Mäkinen on juuri voittanut yleisurheilun sisäratojen (SM-Hallit) Suomen-mestaruuden 400 metrin juoksussa, samoin kuin Kalevan kisoissa vuonna 2020. Jyväskylän kenttäurheilijoissa kilpailevat Väyrynen sekä Juuso ja Arttu Peltola ovat myös menestyneet hyvin kyseisissä kilpailuissa.

Miksi kaveriporukka sitten innostui e-urheilujoukkueen kasaamisesta?

”Se lähti alun perin vähän vitsistä, mutta sitten kun pelit alkoi sujumaan ihan hyvin, niin mietittiin että voisi sitä tiiminä pelaamista oikeastikin kokeilla”, kertoo Ropponen.

”Ollaan puhuttu, että olisi kiva käydä kokeilemassa jotain turnausta. Ollaan kaikki niin kilpailuhenkisiä, mikä varmaan tulee tuolta yleisurheilun puolelta, että miksi ei sitten kokeiltaisi kisaamista tälläkin puolella”, jatkaa Juuso Peltola.

Treenileirillä pelinä on Counter-Strike Global Offencive eli CS:GO.

”Ollaan pelattu vähän vaihdellen viimeaikoina, koska minä ja Juuso ollaan oltu armeijassa”, kertoo Ropponen. ”CS:ää ollaan kuitenkin pelattu yhteensä ehkä pari vuotta”.

E-urheilusta voi aueta monenlaisia urapolkuja

Kaveriporukan treenileiri pidettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun GamePit Pro:lla, joka on ammattimaiseen e-urheilukäyttöön suunniteltu, 12 hengen pelikoneilla sekä majoittumistiloilla varustettu tila.

”JAMKin e-urheilulla yhteisöllisyyttä ja liiketoimintaa (eLämää) -hankkeen osana toteutetut GamePitit ovat hanke- ja tutkimusalustoja, joiden kautta JAMK pyrkii kehittämään e-urheilua Keski-Suomessa”, kertoo JAMKin projektiasiantuntija Tuomas Rauhansalo.

”Olemme esimerkiksi pilotoineet nyt 1,5 vuoden ajan maksuttomia kilpapelivalmennuksia nuorille. Osallistujia on ollut yli sata”, Rauhansalo jatkaa. ”Toiminnan taustalla on myös yhteiskuntavastuu. Olemme hakeneet rahoitusta mm. hankkeelle, jossa syrjäytymisvaarassa olevia nuoria saataisiin autettua työelämään pelaamisen kautta”.

GamePitit toimivat myös väylänä e-urheilun alalle.

”Meillä on yhteistyötä alan yrityksiin mm. opiskelijaprojektien, harjoittelujen ja opinnäytetöiden muodossa. E-urheilu ei ole pelkkää pelaamista, vaan taustalla pyörii brändityö, tapahtumien järjestäminen, manageri- ja valmennustoiminta, striimauksien toteuttaminen ja niin edelleen. E-urheilun kautta voi aueta monenlaisia urapolkuja”, Rauhansalo toteaa.

Tiimi GamePit Pron tiloissa

Pelaaminen on hyvää vastapainoa fyysiselle urheilulle

Kaveriporukka kertoo olevansa innoissaan päästessään kokeilemaan GamePit Pro:n varusteluja. Vaikka tuoreella tiimillä ei ole näin alkuvaiheessa selkeää visiota e-urheilun uratavoitteistaan, vaikuttaa pelaamisella olevan hyötyä yleisurheiluharrastuksen kannalta:

”Pelaaminen on ollut hyvää vastapainoa fyysiselle urheilulle. Urheilijana ei voi etenkään isojen kisojen alla tehdä oikein mitään vapaa-ajalla, koska silloin on tärkeää rentoutua kotona. Pelaaminen on siksi hyvä vaihtoehto leffojen katsomiselle ja sohvalla löhöämiselle”, pohtii Arttu Peltola.

”Ja näin korona-aikana ei tee mielikään huidella missään kylillä, koska tartunnan sattuessa urheilut loppuisi kokonaan. Kotona pelaaminen on turvallinen vaihtoehto”, jatkaa Mäkinen.

”Pelaaminen saa ajatukset pois urheilusta, ja sitten taas kentälle palatessa olo on paljon virkeämpi”, lisää Ropponen.

Vinkit aloittavalle e-urheilutiimille

JAMKin lisäksi Suomen elektronisen urheilun liitossa sekä Exen Esportsin johdossakin vaikuttava Rauhansalo listaa vinkkinsä aloitteleville e-urheilujoukkueille:

• Sopikaa kiinteät, säännölliset treeniajat sekä treenien teemat
• Treenatkaa pelaamista sekä joukkueena että yksilöinä
• Rakentakaa hyvä palautekulttuuri
• Hankkikaa mahdollisuuksien mukaan ulkopuolista valmennus- tai manageriosaamista, joka osaa antaa palautetta ulkopuolisen silmin.

SC Software tukee lasten ja nuorten hyvinvointia

SC Software haluaa edistää lasten ja nuorten hyvinvointia, ja on tämän vuoden aikana tukenut mm. Mieli ry:n lasten mielenterveystyötä sekä JyPK B tyttöjen jalkapalloa. Tuoreelle e-urheilutiimille toivomme menestystä tuleviin kisoihin niin e-urheilun kuin yleisurheilunkin puolella!